fbpx

Jacobsen brygger upcyclet øl til REMA 1000

Jacobsen introducerer nu i et nyt samarbejde med REMA 1000 og Jalm&B en øl brygget på 100 kg. burgerboller, der ellers var blevet kasseret.

Burger og øl har altid gået godt sammen. Nu går Jacobsen skridtet videre i et nyt partnerskab med REMA 1000 og Jalm&B. De har brygget en upcyclet og økologisk øl til REMA 1000 på de frasorterede burgerboller fra håndværksbageriet.

”Vi er altid på udkig efter nye partnerskaber, hvor vi i fællesskab kan være nysgerrige på og undersøge, hvordan vi udnytter hinandens råvarer optimalt og samtidig skaber et produkt, der skaber værdi og smager godt. Vi er derfor meget glade for at præsentere den nye øl sammen med REMA 1000 og Jalm&B, siger Mads Egeskov Bach, senior brand manager for Jacobsen hos Carlsberg Danmark.

REMA 1000 var blandt de første til at bekæmpe madspild helt tilbage i 2008 og har sidenhen introduceret kunderne for en lang række tiltag, der har gjort det nemmere at bekæmpe madspild. Det er derfor ideelt netop at lancere den nye øl i partnerskab med discountkæden.

”Krumme agurker og brød i mindre pakker har længe fundet plads hos REMA 1000. Ligesom REMA 1000 hylder vi også bekæmpelsen af madspild, og derfor har det været oplagt at brygge en øl, hvor kasseret burgerboller får et ekstra liv i en øl som en velsmagende erstatning for malten,” siger Mads Egeskov Bach.

Ved at anvende 100 kg. økologisk overskudsbrød fra håndværksbageriet Jalm&B har Jacobsen kunnet spare på malten, når de har brygget den økologiske øl. Øllen hedder Blanche A La Bun og er en let drikkelig witbier på 5.2% med et strejf af frugt.

Fælles kamp mod madspild

Det fælles tiltag mellem REMA 1000, Jacobsen og Jalm&B er endnu et skridt i retningen mod mindre madspild, og de tre parter har store forventninger til samarbejdet.

“I REMA 1000 er bekæmpelsen af madspild blandt vores vigtigste fokusområder. Som dagligvarekæde har vi en målsætning om ikke at smide mad ud i 2030. Derfor er vi glade for samarbejdet med Jacobsen og Jalm&B om at skabe et nyt, lækkert produkt af en ressource i form af frasorterede burgerboller, som ellers ville være gået til spilde,” siger Rikke Witting Thomsen, kategorichef for drikkevarer hos REMA 1000 Danmark A/S.

Hos det økologiske håndværksbageri Jalm&B, er man begejstrede for, at overskudsbrødet fra deres produktionen ikke går til spilde.

”Vi er hele tiden opmærksomme på, hvordan vi igennem cirkulære partnerskaber kan bruge hinandens råvarer og viden til at mindske madspild og skabe nye smagfulde fødevarer, så vi er utroligt glade for samarbejdet med Jacobsen og REMA 1000 og synes, at det er fantastisk, at vores overskudsbrød kan bruges til en ny og spændende øl til discountkæden og deres kunder,” siger Nick Rasmussen fra Jalm&B.

Den unikke økologiske øl sælges i alle landets REMA 1000 butikker fra uge 5, så længe lager haves.